
Katalog og AR app
22/08 - 30/09 2022
På hovedforløb 2 fik vi en opgave hvor der skulle produceres et katalog og en app om Den Kolde Krig for Rebildcentret. Kataloget skulle laves ud fra en målgruppe i alderen 27+. Hvor appen skulle være til børn og unge i alderen 7-12 år.
Nedenunder ses opgavebeskrivelsen samt kravene for de to produkter.
Katalog opgave
Vi skulle selv definere katalogets kernemålgruppe, men alderen skulle være +27 år.
Rebildcentret bidrog med materialer til at skabe kataloget ud fra. Vi modtog en række tekster, hvor nogle skulle indgå og andre kan vælges til/fra.
Følgende tekster skulle anvendes i kataloget og de skulle sættes op i spalter:
- Øjenvidneberetning
- 3 mænd delte Europa
- DDR
- Trabant
- Flugtforsøg
- Arne Jacobsen og verdens første designerhotel
- Findes den røde telefon?
De følgende elementer og parametre skulle dokumenteres og afleveres:
- Størrelse/format: Skal vælges
- Sideantal: Minimum 8 sider
- Forside: Valgfrit design og indhold
- Bagside: skal indeholde en tydelig adresse for Rebildcentret, samt logo
- Beskrivelse af det grafiske design
Aflevering
Dokumentation
Trykklar PDF
App & augmented reality (AR)
I denne opgave skulle vi producere en prototype af en app. Appen skulle indeholde en augmentet reality scanner (AR), som kan opfange markers, der indlæses og viser noget AR indhold. Disse markers skulle både indtænkes i udstillingen på Rebildcentret og i kataloget. Når AR-indholdet vises, skulle man kunne trykke på det og blive vist videre til en detaljeside, der uddyber indholdet. Vi måtte gerne udtænke ideer, der ikke kunne løses. Det kunne f.eks. være en visning af et 3D objekt eller en video, når man scanner en AR-marker. Her skulle vores prototype og præsentation forklare konceptet. Vi mødte Adobe Aero (Beta) i forhold til at arbejde med AR. I et mix af Adobe Aero og Adobe XD, skulle vi skabe en fremlæggelse, der giver en forståelse af dette tværmediale produktion.
Rebildcentret ønskede at sætte fokus på børn og unge i alderen 7-12 år. For at kunne scanne AR-markers, vil de besøgende have mulighed for, at få udleveret en iPad ved indgangen. Vi skulle forestille os, at denne iPad har appen installeret, som vi udvikler i denne case. Det ville kræve at man udnyttede iPad’ens kamera som AR-scanner. Vi skulle skabe en oplevelse, der serverede indholdet, ”i børnehøjde”.
Kravene til indhold og funktionalitet var følgende:
- AR scanner
- Detaljeside
- Åbningstider & kontaktinfo
- Book rundvisning
- Indstillinger
De følgende elementer og parametre skulle dokumenteres og afleveres:
- En beskrivelse af app’ens grafiske design og funktionaliteter
- Eksempel på en marker i magasinet
- Eksempel på en marker i app’en
Aflevering
- Adobe XD prototype (XD-fil)
- Wireframe (håndtegnede skitser)
- Præsentation der viser konceptet (PDF eller Power Point)


Målgruppen for kataloget skulle være voksne på 27+, jeg valgte at sætte fokus på folk i 60-70’erne, altså bedsteforældrene der måske kunne tage sine børnebørn med sig.
For at skabe sammenhæng mellem Kataloget og Rebildcentret, valgte jeg at bruge den samme guld og sorte farve som de bruger i udstillingen. Samt de samme fonte med tilføjelse af en typewriter font.

148x148 mm:
Ville først have et lille format, man nemt ville kunne have med sig. Men det virkede for lille til at have så meget tekst i, når man tænker på målgruppen, hvor teksten nok skal være lidt større.
180x180 mm:
Det her var det format jeg først havde tænkt mig at gå med, men da jeg først gik i gang med opsætning af siderne, gik det hurtigt op for mig at mængden af tekst krævede mere plads hvis der også skulle være massere af billeder.
210x210 mm:
Til at starte med synes jeg at det virkede for stor at gå rundt med, men efter en print test var det en tilpas størrelse. Samt med teksten og fonten størrelsen i betragtning, gav det nok plads til et spændene design.

Designvalg:
Billedstil: Gammel og slidt med collage/scrapbook opsætning af billeder, lag på lag, revet billeder, skygger under for at indikere lag, billeder i sort/hvid.
Forside og bagside design: For at skabe sammenhæng mellem indholdet og for- og bagside har jeg valgt at lave det så det ligner en gammel slidt bog, derved træder den mere ud i forhold til andre nymoderne bøger/flyers.
Farver: Jeg har valgt at gøre brug af de samme farver som Rebildcentret bruger i kataloget for at skabe en sammenhæng mellem dem og kataloget.
Designvalg:
Målgruppen for appen skulle være børn og unge i alderen 7-12 år, så indholdet skulle serverede ”i børnehøjde”.
Format: IPad format i 10,2" (diagonalt) Opløsning på 2160 x 1620 pixels. Men med tanken om at den kan vendes, så både højt og bredt format og at gøre den mobil venlig.
Farver: Jeg har valgt at gå ud fra de samme farver som Rebildcentret bruger, men tilpasse dem lidt så de får mere knald på og bliver mere fangende for målgruppen.
Fonte: Fontvalget til appen er baseret på at det skal være nemt at læse for alle, så ingen fancy seriffer og krummelure, bare en let læselig sans serif font.
Formsprog: Formsproget i appen skal være blødt og venligt, så alle kanter er afrundet.
Ikon stil: Alle ikoner er fuldfarvet og simple, så de er nemme at afkode.

App funktioner:
-
Appen skal være så animeret som muligt, for at gøre den mere spændene og opmærksomhedsfangende.
-
Mulighed for oplæsning af tekst, da man i 7-års alderen lige er begyndt at lære at læse.
-
Når man først åbner scanneren skal der komme et hjælpe overlay frem som skal guide en i hvordan gør for at det virker, det skal være forklaret så simpelt og let som muligt, med illustrationer der viser hvordan man gør. Hjælpe overlayet skal altid kunne tilgået i øverste højre hjørne.
-
Når man scanner en marker, skal der være en vibration så man får det feedback og ved at det er lykkedes at scanne markeren.
-
Når man har skannet en marker skal det være muligt at tage billeder med 3D objektet.